Laatste wedstrijd van 2023

December 25, 2023

kopfoto korfbalfoto.nl: Rene van Dam

Afgelopen zaterdag werd de enige wedstrijd uit de regio gespeeld in de sporthal "de Korf" in Sassenheim. Mede-koploper TOP/IAA fresh ontving Tempo dat onderaan in KL 2 staat, dat gesterkt door de overwinning van vorige week, vol vertrouwen richting Sassenheim afreisde.

TOP/IAA fresh - TEMPO

verslag: bert van osnabrugge

Jille Heijlink neemt haar ploeg bij de hand. (foto; korfbalfoto.nl; Rene van Dam)

Sassenheim. Even leek het er op dat de wedstrijd tussen TOP/IAA fresh en Tempo zich ontwikkelde, zoals Ruben Boode vooraf had aangekondigd: “We gaan er messcherp in, we willen altijd de bal hebben, desnoods met de nodige risico’s en vanuit het balbezit moeten we doelpunten en het verschil gaan maken. We moeten echter wel het initiatief blijven houden om deze sterke ploeg te verslaan., anders kun je het knap lastig krijgen.”  Na een minuut of 10 stond  het dan ook 5-0 en had Tempo duidelijk moeite om aan te haken. De Alphenaren bleven echter volharden in hun strijdplan, welke door de Alphens trainer/coach Sanne Broeksma was uitgedacht: “De vakken van TOP stonden precies, zoals we hadden verwacht en waar we op hadden getraind. Zo hadden we bewust gekozen om tegen het vak Jagtman/Schuiling te gaan achter-verdedigen; daardoor minder kansen voor de dames en minder risico met de heren.”  Omdat Tempo de tactiek vooral op het “afstoppen en ontregelen” van de thuisploeg was gericht, was daarnaast de aanval ook niet het grootse wapen, wat uit de magere score bleek. TOP had het er behoorlijk lastig mee en het door Boode genoemde, noodzakelijke initiatief, ebde weg  aan Sassenheimse zijde en na de 5-1 bleef de score vervolgens steken op 7-4. De TOP-aanval zat muurvast en de 1-schots aanvallen konden Tempo niet echt verontrusten, waar Tempo ook niet bij machte was de marge te verkleinen. Boode bracht Thijs van de Zaag binnen de lijnen om iets meer dynamiek te creëren , wat vrijwel direct tot een strafworp leidde en daarmee de impasse even doorbroken leek (8-4), maar er veranderde verder niet zoveel aan het wedstrijdbeeld. Tot de rust scoorden beide ploegen nog slechts één maal.(9-5). Na rust kwam de wedstrijd nog steeds niet echt op gang. TOP had moeite de korf te vinden en Tempo ging met de groots mogelijk inzet op zoek naar meer doelpunten en heel langzaam leek de wedstrijd in het voordeel van de Alphenaren te gaan kantelen en via 9-6, 10-8 en 11-9, kwam Tempo gevaarlijk dichtbij tot 13-12 en 14-13. Het had de ploeg van Sanne Broeksma te veel energie gekost om zo dichtbij te komen, want TOP rechtte de rug en onder leiding van de uitstekend spelende Jill Heijlink, liep de thuisploeg in de laatste 10 minuten van de wedstrijd, vrij eenvoudig weg naar een 21-13 einduitslag. De reactie van Tempo-coach achteraf was helder: “Wij speelden met veel energie en strijd en konden drie-kwart van de wedstrijd goed meekomen, maar uiteindelijk aanvallend de score niet gelijktrekken. De laatste fase van de strijd was onze energie op en maakte TOP het verschil  naar een, mijns inziens enigszins geflatteerde, einduitslag.”  De coach van de thuisploeg, Ruben Boode was tevreden dat zijn ploeg zich uiteindelijk herstelde van een hele slechte fase in de wedstrijd: “Ik ben wel blij met de manier waarop we bleven geloven in een goede uitslag en dat de koppies niet gingen hangen., want het was heel lastig om dit Tempo te bestrijden. Dit was zeker niet onze beste wedstrijd, maar we gaan uiteindelijk wel met een goed gevoel de feestdagen tegemoet en daar gaan we even lekker van genieten," sluit Boode af.

Korfbalfoto.nl, in de persoon van Rene van Dam. was ook in de hal aanwezig, waarvan hieronder een kleine impressie.