25 februari, 20.00 uur: Tempo - Fiks

February 25, 2023

Zaterdag 25 februari staat de wedstrijd tussen twee regio-ploegen op het programma. In Alphen aan den Rijn ontvangt Tempo Fiks uit Oegstgeest. Zoals in de afgelopen week ruimschoots is beschreven, weet Fiks dat het volgend seizoen niet meer op dit podium actief zal zijn. Na het verlies tegen AW/DTV is degradatie onafwendbaar. Tempo daarentegen, heeft nog een kleine kans op één van de felbegeerde play-off-plaatsen voor promotie naar de Korfbal-League, terwijl het degradatiespook ook nog op de loer ligt. De ploeg uit Alphen aan den Rijn mag dus geen punten meer verspelen, ook deze zaterdag niet. Fiks zal echter de huid duur verkopen, omdat het de laatste wedstrijden in de KL2 onbevangen tegemoet kan treden en zal proberen nog enige voldoening uit dit seizoen te halen. Genoeg ingrediënten dus voor een spanende wedstrijd. In aanloop naar deze, toch wel een beetje speciale wedstrijd, zijn we benieuwd hoe beide trainers maar deze ontmoeting toeleven.

De trainers stellen zich even voor:

Sanne Broeksma

Sanne Broeksma,trainer/coach van Tempo, is 37 jaar oud, woont in Rotterdam, waar zij ook werkzaam is bij de gemeente als leidinggevende. Zij korfbalt al lang en is van jongs af aan al betrokken bij Tempo. In 2006 schopte ze het met Tempo 1 in de zaalcompetitie tot de kruisfinales waarin LDODK (Gorredijk) uiteindelijk de sterkste was. Vanwege een tegenwerkende knie zette Sanne een punt achter haar actieve korfbal-carrière. Naast het trainerschap is zij nu vooral aan het hardlopen en is in voorbereiding op de Rotterdam Marathon van 16 april a.s.

Bas Harland

Bij Fiks staat Bas Harland aan het roer. Bas is 48 jaar oud, partner van Sandra en vader van Lana en Faye, baasje van Bob en Donna, werkzaam als Chemical Engineer/Project Manager, heeft gekorfbald op het allerhoogste niveau bij HKV/Ons Eibernest, nu  coachend op het één-na-hoogste niveau bij Fiks en daarnaast nog actief padeller.

Uit het antwoord op de vraag of beide trainers elkaar kennen, blijkt dat hun korfbal-paden elkaar in het verleden al een aantal keren hebben gekruist. Eerst korfballend en de laatste tijd regelmatig als coach. Ze weten dus zeker van elkaar wie ze zijn, maar erg intensief is het contact niet, hoewel het Bas nog wel bijstaat dat hij ooit hoorde dat Sanne vroeger met grote regelmaat heen en weer fietste van Alphen aan den Rijn richting Rotterdam, toch zo’n 30 km enkele reis. Sanne beaamt dat en zegt dat ze dat nog steeds regelmatig doet.

Het “derby-gevoel” naar de wedstrijd tegen Tempo leeft bij Bas als Hagenees niet zozeer en volgens hem leeft dat ook ook niet zo bij de spelersgroep. Zeker niet ten opzichte van de wedstrijden tegen TOP uit Sassenheim, Wat waarschijnlijk ook komt door de grotere afstand tussen Oegstgeest en Alphen aan den Rijn. Harland: “We kennen Tempo goed. Dit is al de 4e onderlinge ontmoeting dit seizoen en de afgelopen jaren troffen Fiks en Tempo elkaar ook al regelmatig. We zullen dus weinig verrassingen hebben voor elkaar. Wij kijken iin ieder geval vooral naar onszelf in aanloop naar deze wedstrijd. Volgens Sanne is er ook niet echt sprake van een derby, maar het is wel boeiend,. “Naast het feit dat we elkaar 5x treffen dit seizoen, komen de spelers elkaar ook al heel wat jaartjes tegen. In principe ken je elkaar door en door. Dat maakt het ook wel weer leuk denk ik”, aldus Broeksma, “Maar misschien komt dat ook omdat we dit jaar alleen nog maar gewonnen hebben”, voegt ze er lachend aan toe. “Inderdaad hebben we dit jaar nog niet gewonnen van Tempo. Met name in de 1e ontmoeting, in een oefenwedstrijd op het veld, kwamen we dicht bij een resultaat. Deze ontmoeting willen we zeker heel graag meer”

In de competitie is nog niet alles beslist, alleen Fiks weet waar het aan toe is. Op de vraag wie er zal promoveren zijn beiden overtuigd dat Dalto de beste papieren heeft en als enige promoveert. Broeksma verwacht dat naast Fiks, ook TOP (A) of Deetos zal degraderen

Wat gaat er de laatste weken nog gebeuren?

Volgens Bas Harland heeft Fiks zich over de teleurstelling van de degradatie heen gezet en zijn er inmiddels nieuwe doelen gesteld, waardoor hij niet bang is dat Fiks zich niet goed genoeg kan motiveren voor de laatste 4 wedstrijden zonder belangen in de ranglijst. “Daarbij voelen wij een sterke sportieve verplichting om ook de laatste wedstrijden alles te geven voor het beste resultaat." Sanne Broeksma hierover: “We focussen ons in de eerste plaats op handhaving. Ik verwacht dat dat geen probleem wordt, maar we zijn officieel nog niet veilig en dit is tot nu toe een rare competitie gebleken. We hebben alles in eigen hand, bekijken het per week en zien over vier wedstrijden wel waar we staan.” Verder verwacht zij een doelpuntrijke wedstrijd zaterdag, “Wij hadden in de heen wedstrijd dit zaalseizoen een slow start, veel pogingen, maar te weinig afgerond. Dat trokken we later recht, mede omdat we veel hebben kunnen herhalen. Ik verwacht dan ook dat we reboundend meer overhebben, waardoor we lange aanvallen kunnen spelen. Verdedigend moeten we scherp zijn op de kansjes rondom de korf en de ingeslepen patronen die Fiks als spelersgroep goed beheerst”. De strekking van Harland over het verloop van de wedstrijd komt enigszins overeen met die van Broeksma: “Als wij qua aanvallende en verdedigende rebound in het spoor van Tempo kunnen blijven en een constant-voldoende-goed-niveau halen over alle schijven, acht ik ons zeer kansrijk. In de eerste zaalwedstrijd legden we het vooral af op een ruim verschil in aantal doelpogingen in combinatie met de wet van de grote getallen”

Beide trainers lijken dus goed voorbereid op de wedstrijd en geven het advies om richting Alphen aan den Rijn te komen, want het wordt een leuke dynamische wedstrijd met veel goals. 20.00 uur in de Limeshallen

Geen vergelijkbare artikelen gevonden