Derby of Burenruzie?

February 11, 2023
Velocitas

Velocitas 1 - Sporting Trigon 1

Zaterdag a.s. gebeurt er weer veel in onze korfbalregio.Het is jammer dat er op deze dag, twee streekderby’s,vrijwel tegelijkertijd, zullen worden gespeeld.

17.45  Velocitas 1 – Sporting Trigon 1, sporthal De Does Leiderdorp

18.25  FIiks 1 – TOP/IAA-Fresh1, sporthal de Cuyl. Oegstgeest

Over de clash in Oegstgeest zal er, in de regionale pers, waarschijnlijk voldoende worden geschreven, vandaar dat we nu even ingaan op die andere wedstrijd, twee verdiepingen lager, in Leiderdorp.

Velocitas treft Sporting Trigon. De eerste wedstrijd, aan het begin van dit zaalseizoen, werd in de laatste seconden, in Leiderdorps voordeel beslist. Gaat het zaterdag weer dezelfde kant op?

Er wordt gesproken over een Leidse Derby. Menig Leiderdorper zal daarover even de wenkbrauwen fronsen, omdat annexatie door de stad (voorlopig) nog niet aan de orde is. Dat hetzelfde netnummer wordt gevoerd, geeft wel aan, dat beide ploegen uit dezelfde buurt komen. Dat het een streekderby is, staat daarmee wel vast.

Sporting Trigon en Velocitas, twee verenigingen van een totaal verschillende komaf. De één uit de grote stad, met in de aderen het bloed van Fluks, Vicus Orientis (ooit samen verder als Fides Pacta) en De Algemene. Zondagploegen, die uitkwamen voor de NKB. De andere, uit dat degelijke dorpje langs de Rijn, waar vanuit geloofsovertuiging, toen alleen op zaterdag gekorfbald mocht worden tegen andere ploegen uit de CKB. Sporting Trigon is uiteindelijk ontstaan uit een fusie van de genoemde clubs en Velocitas heeft, vanaf 1950, altijd haar zelfde naam kunnen houden.

Na het samengaan van beide korfbalbonden, tot het huidige KNKV, ging de ploeg uit Leiden in de hogere regionen spelen, met als hoogtepunt een aantal jaren in de, toenmalige Hoofdklasse (huidige Korfbal League). Maar na een aantal succesjaren, daalde de Leidse club langzaam af naar de eerste klasse. Nu moet ze alle zeilen bij zetten, om zich hierin te kunnen handhaven, wat na een paar goede overwinningen, aardig lijkt te lukken en ze momenteel op mooie vierde plaats staat.

Velocitas heeft zich in al die jaren, uit de laagste klassen moeten opwerken, tot het huidige niveau, met een uitstapje van een paar jaar in de Overgangsklasse (veld). Dit jaar wordt weer een poging ondernomen om dat niveau te bereiken, zowel op het veld als in de zaal. In beide competities gaat de ploeg uit Leiderdorp aan de leiding en is zaterdag dus de “te kloppen tegenstander”

In aanloop naar deze “071-derby” is beide trainers gevraagd hoe zij tegen deze wedstrijd aankijken. Richard Schouten (Velocitas) en Niek Duitscher (Trigon) hebben beide eigenlijk helemaal niet dat derby-gevoel. Misschien dat er sommige spelers zijn, bij wie dat wel het geval is, zoals natuurlijk “de Haasnootjes”; Gwen aan de zijde van Velocitas en Mark als speler van Sporting Trigon. Maar verder lijken de gemoederen rustig.

Niek Duitscher vertelde, dat hij niet dat concurrentie-gevoel heeft, zoals vroeger bijvoorbeeld tegen Pernix, mede ook, omdat zijn korfbalverleden in Dronten en Groningen ligt en uiteindelijk, nu 7 jaar, bijTrigon is beland. Hij kent Velocitas dus eigenlijk alleen maar vanuit de laatste jaren, dat zij elkaar 2x zijn tegengekomen.

Schouten heeft oorspronkelijk, helemaal geen korfbalverleden. Hij is als voetballer, toevallig, via zijn kinderen, op het korfbalveld terechtgekomen. Vanuit “het Haagse” heeft hij helemaal geen connectie met Trigon, laat staan, dat hij daar een derby-gevoel bij krijgt. Hij kijkt met respect naar de Leidse ploeg, waarvan hij vindt, dat zij steeds beter laat zien, dat er voldoende “korfbal” in de onervaren selectie zit.

Duitcher beaamt dit en stipt aan, dat het merendeel van zijn ploeg nooit hoger heeft gespeeld dan de reserve 2e klasse. “Je ziet nu dat de spelers steeds meer gaan wennen aan het niveau en zij, zowel als individu en als team, steeds beter worden. Er wordt daarbij het hele seizoen al erg scherp en hard getraind. Dat werpt zijn vruchten af. Het is nog wel wisselvallig, maar je ziet ze stappen maken, inderdaad”.

Velocitas is meer een mix van ervaren en jonge spelers, waarop Schouten steeds trotser begint te worden. Hij probeert het team bewuster te maken, dat zij zelf de oplossingen moeten aandragen, Je zult hem dan ook niet druk langs de kant zien bewegen, maar zijn ploeg af en toe herinneren, aan de door henzelf gemaakte afspraken. “In de loop van het jaar is mijn team ook gegroeid, vooral mentaal. Mensen durven elkaar nu kritiek te geven en de waarheid te zeggen, zonder boos te worden of beledigd te zijn en dat is wel eens anders geweest”.

Hoe de wedstrijd zal gaan verlopen, is volgens beide mannen erg afhankelijk van hoe de beginfase zal zijn. Als Sporting Trigon aan kan blijven haken of zelf het initiatief kan nemen, dan kan Velocitas, dat toch wel als favoriet start, het wel heel lastig krijgen. Duitcher: “Dat het lastig voor ons wordt, zal ik niet ontkennen. We zijn de wedstrijd van het veld ook nog niet vergeten.” Schouten is ervan overtuigd, dat zijn ploeg, zeker in de huidige vorm, zou moeten winnen. “Maar het is zeker geen appeltje-eitje en ik denk eerlijk gezegd, dat Sporting Trigon de enige ploeg is, die de kampioenskoers zou kunnen verstoren. Een makkelijk scorende ploeg, die niet zomaar opgeeft, want ik ben de laatste wedstrijd ook nog niet vergeten”. Waarop Duitscher het antwoord al klaar had: ”Wat het resultaat zaterdag ook zal zijn, wij gaan ons best doen, om in het vervolg van de competitie, punten af te snoepen van de concurrenten van Velocitas. Ik hoop dat Velocitas dan alles op alles zal zetten, om geen punten te verspelen tegen onze concurrenten. Zo kunnen we elkaar als buren toch een beetje helpen".

Duidelijk is, dat de wedstrijd spannend zal gaan worden. Geen derby dus, maar een kleine “burenruzie?”

We gaan het zien zaterdag, ben jij er ook bij?