18 februari 16:25, 3 Oktoberhal: Promotie lonkt voor KZ Danaïden.

February 18, 2023
KZ Danaïden

KZ Danaïden op weg naar de eerste klasse.

Het moet raar lopen, wil de Leidse tweedeklasser dit jaar promotie mislopen. In de zaalcompetitie heeft KZ Danaïden, na 9 gespeelde wedstrijden, de volle buit binnen gehaald en staat ze vast aan kop, op ruime afstand van nr. 2, NOVA, met een verschil van maar liefst 7 punten. Omdat dit jaar de 2e plaats ook recht geeft tot promotie, kan de formatie van Gert Krook de champagne ontkurken, wanneer zaterdag de wedstrijd winnend wordt afgesloten. "Dan is het eerste doel bereikt". Mocht later op de avond de concurrentie nog punten laten liggen, dan kan ook nog het kampioenschap worden binnengehaald. In aanloop naar de wedstrijd lijkt, in een kort gesprek met Gert Krook, trainer/coach van KZ Danaïden, dat hij de zaakjes goed op orde heeft. Ondanks een hele slechte start aan het begin van het veldseizoen, heeft hij zijn team redelijk snel weer op het juiste spoor gekregen. Op het veld is de schade redelijk hersteld en kan de plaats op promotie op eigen kracht worden veiliggesteld. In de zaal passen de puzzelstukjes helemaal in elkaar en stoomt het team gestaag door naar de felbegeerde promotieplaatsen, met als afsluiting een klinkend kampioenschap. Op de vraag hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen, antwoordt Krook, dat hij vooral “duidelijkheid” heeft gegeven. “Zeggen waar het op staat en goed uitleggen aan een speler waarom hij of zij een keer op de bank moet plaats nemen. Duidelijkheid is natuurlijk niet voor iedereen altijd even leuk, maar geeft uiteindelijk wel rust in de ploeg en dan kun je gaan bouwen, waarvan je nu het resultaat kunt zien”, aldus Gert Krook.

Gert Krook

Krook, een doorgewinterde korfballer, komt oorspronkelijk van het “andere KZ’ uit Koog aan de Zaan, waar hij in de senioren heeft gespeeld. Hij koos ervoor om als trainer zijn korfbal-loopbaan voort te zetten. Via clubs als Crescendo, Rapid en Furore en als laatste VZOD, streek hij aan het beginvan dit seizoen neer bij de Leidse tweedeklasser. Krook kende het Leidse korfbal al uit zijn Crescendo-tijd, waar hij in de 5-mei-hal, ook met de andere Leidse ploegen in aanraking kwam. Toen hij door Tim Kuiper werd benaderd of hij mogelijk interesse had in KZ Danaïden, hoefde hij daar niet lang over na te denken. Ondertussen is ook al overeengekomen, dat hij volgend seizoen als trainer/coach aanblijft. Deze zaterdag (18 februari) kan het eerste succes dus al gevierd worden. Krook is natuurlijk blij dat dit staat te gebeuren, maar had liever gehad dat ook meteen voor het kampioenschap gestreden zou kunnen worden. Krook: “Prima, bij winst feest om promotie! Daarna moeten we vervolgens gaan afwachten of NOVA, veel later in de avond, misschien nog punten laat liggen en zo te horen krijgen dat we alsnog kampioen zijn geworden. Eigenlijk wil je dat niet en gun je jouw ploeg de euforie en ontlading, die bij een kampioenswedstrijd horen. Aan de andere kant komen er ook nog een paar lastige wedstrijden aan, die nog niet zomaar gewonnen zijn en kan het ook weer prettig zijn, dat het kampioenschap dan al behaald is.” Zo wacht bijvoorbeeld NOVA nog, dat strijdt om promotie en ook VZOD zal graag van haar voormalige coach willen winnen. “Pittige potjes nog!”

Op de vraag of Krook nog bang is of iets promotie en kampioenschap nog in de weg kan staan, antwoord hij: “Ik ben vrijwel zeker van een goede afloop, maar zoals ik ook tegen mijn ploeg zeg, we zijn een heel eind op weg, maar de bloemen krijg je pas aan de finish”.

Zaterdag 18 februari. 16:25 u. 3 Oktoberhal. KZ Danaïden – Fortissimo. Promotie KZ!

Hans Kuipers vond nog een paar oude kampioensfoto's in zijn archief

Zuiderkwartier kampioen in 1977
Danaïden kampioen in 1969