Suriname te sterk voor KZ Danaïden.

March 28, 2023
KZ Danaïden

Maandag 27 maart was het Surinaamse Korfbalteam te gast bij KZ Danaïden in de 3 Oktoberhal. In oktober wordt in Taiwan het WK korfbal gehouden en Suriname wil daar uiteraard goed voor de dag komen. Het is daarom zaak om naast de trainingen ook regelmatig wedstrijden te spelen. KZ-coach Gert Krook was in contact gekomen met enkele mensen uit het Surinaamse team en zo ontstond het plan om eens tegen elkaar te spelen. Na de al enkele weken geleden behaalde promotie, moest dit voor de Leidse ploeg een "ontspannen potje" worden, als beloning voor de behaalde successen van dit seizoen. Maar nu werd deze wedstrijd opeens een oefenwedstrijd ter voorbereiding op de allerlaatste mogelijkheid voor KZ Danaïden, om alsnog het kampioenschap binnen te slepen. Voor de Surinaamse ploeg is het, zoals eerder verteld,  vooral belangrijk om veel bij en met elkaar èn met korfbal bezig te zijn. Het beloofde dus een leuke avond te worden.

Nadat de Surinaamse coach Ivan Karsters vlak voor de midden-uitbal, de aanvoerster van KZ DanaIden een koektrommeltje met originele Surinaamse koekjes had overhandigd, schoot de thuisploeg fel uit de startblokken en scoorde uit het eerste schot direct de 1-0 en ook snel daarna de 2-0. De 2-1 door Suriname die daar weer snel op volgde, was de laatste voorsprong voor de Leidenaren. KZ kon nog even bijblijven van 3-3- naar 3-6, maar bij rust had Suriname al een gaatje geslagen van 10 doelpunten (7-17). In de tweede tweede helft werd het er allemaal niet beter op. Er werd veel gewisseld en het schotpercentage van de bezoekers ging gestaag omlaag. KZ Danaïden kon het hoge speeltempo redelijk lang volhouden en wist uiteindelijk, zeer verdienstelijk, 16 keer te scoren tegen deze hele atletische ploeg. Suriname stelde daar 29 doelpunten tegenover, wat het krachtsverschil tussen beide ploegen aardig weergaf. Al met al een leuke wedstrijd waarbij het plezier van de Surinaamse ploeg duidelijk was waar te nemen. Er werd veel gelachen, veel high-fives en schouderklopjes gegeven, ook aan de scheidsrechter en de tegenstanders, waarbij familie en vrienden van de gastploeg net zo hard applaudisseerden voor de eigen, als voor de Leidse goals. Wanneer KZ-Danaïden zaterdag a.s. tegen GKV net zo fel en scherp speelt als in deze wedstrijd, zal het fel begeerde kampioenschap eenvoudig moeten worden binnengesleept.

Suriname heeft niet zo'n professionele korfbalbond, zoals de KNKV in Nederland. Alle kosten moeten met eigen middelen van spelers en staf zelf worden betaald. Een dure hobby, wanneer je bijvoorbeeld aan een WK in Taiwan wil meedoen. Mocht u de Surinaamse Korfbal Federatie een warm hart toedragen dan is op haar site te zien hoe er eventuele steun geboden kan worden.

Wij zijn de Surinaamse Korfbal Federatie. Stré de f’stré, wi sa winni!

Sport verbindt, sport verbroedert. Onze droom gaat verder dan korfbal alleen. De Surinaamse Korfbal Federatie wil de jeugd op de basisscholen in Suriname bereiken. Door de sport aan onderwijs te koppelen willen wij kinderen een extra stimulans geven hun school af te ronden en het maximale uit zichzelf te halen. Korfbal kenmerkt zich door haar sociale karakter, waarin mannen en vrouwen gelijk zijn. Gender Equality is goed voor Surinaamse jeugd en een basis naar succes!