Derby in de Bollenstreek.

March 24, 2023
Madjoe

Zaterdag 25 maart heeft ook weer het nodig te bieden:

TOP/IAA fresh reist af naar Driebergen voor de eerste play-off- wedstrijd voor eventuele promotie naar de Korfbal League. KZ  Danaïden gaat voor de derde keer proberen kampioen te worden. Sporting Trigon moet nog behoorlijk aan de bak om zich veilig te spelen. Maar de meeste ogen zullen gericht zijn op de derby tussen Madjoe en Fluks.

(foto: Bollenstreek Omroep)

Met nog twee speelronden te gaan heeft Madjoe nog zicht op de tweede plaats in de rangschikking, wat mogelijk recht geeft op promotie. De drie “beste nrs. 2” uit de derde klasse mogen het volgend jaar een trede hoger proberen. Madjoe moet dan sowieso beide wedstrijden winnen en daarna zal er uitgerekend moeten worden wie uiteindelijk de promotie hebben bemachtigd. Madjoe- trainer Michael Barendse is er nog niet te zo veel mee bezig. “Eerst die beide potjes maar eens winnen, dan kijken we wel hoe we ervoor staan. Promotie is geen doel op zich, maar het zou wel een leuke bijkomstigheid zijn”

Fluks speelt zaterdag al haar allerlaatste wedstrijd van het seizoen en kan de wedstrijd zonder enig druk tegemoetzien.Geen kansen meer op promotie en degradatie is ook niet meer aan de orde. Geen druk dus, alhoewel….... “Madjoe hè, dat is toch wel een dingetje”, aldus Enrico Mud, trainer van Fluks.

Beider trainers ervaren inderdaad deze wedstrijd als één met een speciaal tintje. Op de vraag waarom dat zo is verteld Mud, dat er van oudsher veel rivaliteit is tussen de beide dorpen. “zoiets van :Rijnsburgers zijn de harde werkers in de bloemen, bollen en uien en de Noordwijkers hebben meer dat “hautaine” van een badplaats, maar precies weet ik ook niet. Het was vroeger al, toen ik zelf met Fluks tegenMadjoe speelde, ook altijd een beladen wedstrijd. En dat is nog steeds zo”

Barendse kan er ook de vinger niet op leggen, maar merkt ook de hele week al dat er een speciaal soort spanning heerst. “Zo kwamen er dinsdag voor de training een paar junioren langslopen die nog even riepen dat wel van die Noordwijkers moeten gaan winnen zaterdag. Dat dus, er wordt echt naar toegeleefd hier.”

Michael Barendse, 36 jaar, korfbalde oorspronkelijk bij Crescendo en was daar trainer van het eerste toen besloten werd de vereniging op te heffen, Hij is nu aan zijn eerste seizoen bezig in Rijnsburg, na een periode van 3 jaar bij GKV uit Den Haag. Het toeval wilde (het was al bekend dat Barendse bij Madjoe aan de slag zou gaan) dat een beslissingswedstrijd tussen GKV en Madjoe nodig was voor promotie naar de tweede klasse. GKV promoveerde en Madjoe bleef in de derde klasse, waaruit het nu mogelijk nog kan promoveren. Naast de verantwoording over de selectie is hij nu ook in gesprek met het bestuur om zijn technische invloed vereniging-breed te trekken.

Enrico Mud is daarentegen juist aanzijn laatste seizoen bezig. Al 6 jaar staat hij aan het roer van de Noordwijkse ploeg. Ooit is hij als korfballer begonnen bij het Leidse “de Algemene”, waarna hij vervolgens overstapte naar de Danaïden en als speler, zijn korfbal-carrière afsloot bij Fluks. Na enkele teams bij TOP getraind te hebben werd hij trainer van Fluks, wat eerder besloten had lager ingedeeld te worden, omdat er te weinig spelers over waren om een redelijk team op de been te brengen. Nadat Mud terugkeerde bij Fluks, wist hij de weg omhoog weer in te zetten. Met wat versterking van buitenaf en enkele terugkerende leden werd Fluks weer een stabiele “derdeklasser”. “Maar na zes jaar begin ik toch wel eenbeetje “trainingsmoe” te worden en wordt het tijd dat eer en nieuw gezicht voorde ploeg komt te staan. Dit jaar had ik graag wat hoger willen eindigen en met een beter gevoel willen afscheid nemen, maar het is zoals het is. De wedstrijd van komende zaterdag zou nog een mooi toetje kunnen betekenen. En ik weet dat de ploeg de kwaliteit heeft om ook van Madjoe te kunnen winnen. Dan moeten we wel allemaal top zijn, want Madjoe is wel een paar stappen verder dan Fluks, vooral fysiek en mentaal zijn wij nog “veel te lief”. Met dat gegeven gaan we de wedstrijd in. Ik ben daarom heel benieuwd hoe het gaat zaterdag. Ik zie hetwel echt als een derby en heb er zin in.” Aldus Mud.

“Ik heb er zeker zin in zaterdag! Het wordt een heksenketel, omdat ook afscheid wordt genomen van de sporthal “Middenmors”. We gaan een flink feestje bouwen.” Over de wedstrijd zelf is hij vrij duidelijk: “Fluks mag normaal gesproken geen probleem voor ons zijn, vorige wedstrijd werd ruim gewonnen en nu in de eigen hal, verwacht ik eigenlijk minimaal hetzelfde, maar inderdaad, het kan ook zomaar de andere kant op vallen, Fluks kan vrijuit ballen en heeft zeker de kwaliteit om te kunnen verrassen. We gaan het zien. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een hele spannende en leuke derby!”, sluit Barendse af.

Zaterdag 18:30 Sporthal Middenmors te Rijnsburg Madjoe 1- Fluks 1