Fiks heeft de thuiswedstrijd tegen Oost-Arnhem niet winnend kunnen afsluiten

January 28, 2023
Fiks

Fiks heeft de thuiswedstrijd tegen Oost-Arnhem niet winnend kunnen afsluiten. Uiteindelijk pakte de tegenstander met 26-28 de zege.

Ruststand met perspectief
Een heel ander spelbeeld dan de eerste ontmoeting in Arnhem. Toen zat Fiks niet in de wedstrijd en keerde met een 33-15 nederlaag naar huis. Alle reden om nu in eigen huis de punten te pakken. De formatie van Bas Harland en Nico van Welzen kwam op voorsprong door een goal van Jan Anholts en profileerde zich als team in het vervolg van met name de eerste helft uitstekend. Er zat overtuiging in het spel. Verdedigend zag het er eveneens solide uit. Het werd snel duidelijk dat Mart Hortensius scorend scherp was. Dit gegeven werd door zijn vakgenoten goed opgepakt. Hij werd vaak in staat gesteld aan te leggen. Genoemde speler zou nadrukkelijk zijn stempel zetten in de productie van het aantal treffers. In de eerste helft zes keer en na rust nog eens vijfmaal. De gehele eerste helft domineerde Fiks. De voorsprong liep gaandeweg op tot vier punten. Met een tussenstand van 12-8 had de thuisploeg alle perspectief om de eerste thuiszege in deze competitie te grijpen.

Dramatische slotfase
Hoe kan het in de tweede helft zo verkeerd gaan? Trainer Bas Harland: “Er zijn meerdere oorzaken. In de eerste plaats kende de tegenstander een scherpe fase. Uit elf achtereenvolgende aanvalsacties werd gescoord. Bovendien ging Oost-Arnhem zich toeleggen op achterverdedigen. Een negatieve spelwijze die de aantrekkelijkheid van de wedstrijd niet ten goede kwam. Ja, en dan de arbitrage. Volgens mijn waarneming waren er in de duels situaties in cruciale fases, die de arbiters anders beoordeelden dan bij de tegenstander. Ik zag een van hun heren die fysiek en vocaal veel ‘oorlog’ aan het voeren was, waardoor de sfeer grimmiger werd. Correctie van de arbiters door middel van een kaart bleef achterwege. Twee spelers van mijn team die relatief licht reageerden kregen wel kaarten. Ik wil wel aangeven dat we niet door de scheidsrechters deze wedstrijd hebben verloren”, aldus de analyse van Bas. De inleiding vormde de scherpe fase van Oost-Arnhem. De voorsprong slonk, maar Fiks werd niet uit de wedstrijd gespeeld. Negen minuten voor tijd heroverde Fiks na 22-22 opnieuw de leiding en bleef na tegen scores aanhaken. Pas twee minuten voor tijd ging het mis. Roy Vreeken trok de stand recht na 24-25. De scorende respons naar 25-28 was Fiks te machtig. De eindstand kwam uit op 25-28.

Scores: Mart Hortensius (11), Jan Anholts (6), Melissa Heijne (4), Kelsey Heijne en Roy Vreeken (ieder 2) en Lianne Anholts (1).