Fiks in zinderende streekderby nipt onderuit

February 11, 2023
Fiks

Afgelopen zaterdag stond Fiks tegenover streekgenoot Top Sassenheim; in het recente verleden herhaaldelijk lands- en Europees kampioen. In een bomvolle sporthal De Cuyl zou Fiks met één punt aan het kortste eind trekken. Eindstand 21-22. De vierde keer dat Fiks een wedstrijd met slechts één punt verschil verlies. Pech kan Fiks niet worden ontzegd.

Verdiende voorsprong bij rust
Er was lang naar deze wedstrijd uitgekeken. Een ding was zeker: Sporthal De Cuyl zou door honderden toeschouwers bevolkt worden. Velen hadden zaterdag 11 februari in hun agenda gereserveerd. Bij beide kampen zat de sfeer er goed in. Het was duidelijk dat de wedstrijd niet op tijd zou beginnen: vlak voor aanvang ontstaken beide harde supporterskernen ladingen confettibommen, waarmee de feestvreugde extra impuls kreeg. Nadat de hal van de kleurige papieren lading was ontdaan, kon het startsein worden gegeven. Er ontspon zich onder luide vocale en muzikale begeleiding een zeer interessante ontmoeting. Aan Fikszijde was Mart Hortensius in de eerste helft zeer scherp. Hij bracht Fiks met 2-0 aan de leiding. Fiks bleef in de eerste helft scorend suprematie houden. Het team van Bas Harland behield de eerste helft de leiding. Wel bleef de marge gelimiteerd tot maximaal drie punten, want Top had voldoende veerkracht om in de wedstrijd te blijven. “We hadden met name in de eerste helft zeer veel moeite met de tomeloze strijdkracht van Fiks. De inzet was geweldig”, verhaalde de trainer van Top, Aad van Rijthoven na afloop. Fiks ging bij rust verdiend met 12-11 aan de leiding.

Verkeerde keuzes
De tweede helft bleef het hoge gehalte aan spanning houden. Wel begonnen geleidelijk zich barstjes te vertonen in het vloeiende spel van Fiks. Bas Harland: “De mentale conditie nam af. Ik zag verkeerde keuzes in de aanval bij passing en vaker een foute beslissing in de schotselectie.” Nick Pikaar, voormalig speler van de zo succesvolle kampioensformatie van Top, veroverde veel balbezit rond de korfzone. Bovendien was hij de speler die op belangrijke momenten zijn team op voorsprong zette (15-16 en 17-18). Deze uitlooppogingen werden door Dominic van Welzen en Jan Anholts gepareerd. “Ik zag wel dat Fiks naar gelang de tweede helft minder energie in de wedstrijd kon steken. Top sloeg toe door uiteindelijk uit te lopen naar 19-22, maar het sierde de tomeloze inzet van Fiks om terug te komen tot 21-22. Mijn conclusie: De gelukkigste ploeg heeft hier gewonnen. Bovendien moet ik toegeven dat wij wat voordeel hadden van de arbitrage”, erkende Top trainer, Aat van Rijthoven. Deze stelling werd na afloop zeer breed gedragen. Bas Harland: “Praten tegen beslissingen van de scheidsrechter moeten we veel meer leren te voorkomen. Wel zag ik nu dat één van de arbiters bij vijf van onze aanvalsacties dubieuze beslissingen in ons nadeel nam. Statistisch kost dat minimaal twee doelpunten. Bovendien strooide hij gemakkelijk met kaarten richting Fiks; 3 x groen en 1 keer geel, verklaarde Bas.

Scores: Mart Hortensius en Dominic van Welzen (beiden 5), Hilde Warmerdam (3), Jan Anholts en Melissa Heijne (ieder 2), Kelsey Heijne, Roy Vreeken, Ilse Hazebroek en Timo Dezentje (ieder 1).

Groot feest
Hoe gaan spelers en supporters na zo’n beladen derby met elkaar om? Respectvol, want na de wedstrijd is het gezellig borrelen met elkaar. Vervolgens was er in de Fikskantine een groot feest voor spelers en supporters van beide verenigingen.  Zo zou het overal met sportwedstrijden moeten zijn.