Fiks in slotseconden alsnog nipt onderuit

January 7, 2023
Fiks

Fiks heeft afgelopen zaterdag in de Cuyl tegen Deetos een pijnlijke nederlaag geleden. De winst leek dichtbij op de stand van 25-24, maar na de gelijkmaker ging het 7 seconden voor tijd alsnog mis.

Verdedigend onder de maat

Gedurende de aanvangsfase had Fiks een kleine voorsprong. De tegenstander uit Dordrecht liet het verschil niet ver oplopen en ging na 6-6 aanvallend domineren. Verdedigend liet de thuisploeg volgens de trainer steken vallen. Bas Harland: “Een belangrijke afspraak werd niet nagekomen, namelijk om de afspeelpunten van de aanval van de tegenstander zoveel mogelijk te blokkeren door goed voorverdedigen. Dit gebeurde te weinig. Gevolg was dat Deetos aanvallend ruimte had de bal naar een vrijstaande speler te plaatsen en zo voor aanvallend gevaar kon zorgen”, sprak hij. Tel daarbij op de scorende scherpte van de tegenstander en de 7-12 achterstand was verklaard. Fiks toonde veerkracht en knokte zich terug door scores van Melissa Heijne (3), Dominic van Welzen (2) en ilse Hazekamp. De ruststand van 13-16 bood nog perspectief.

Indrukwekkende come back maar dramatisch slot

Zeker in het eerste gedeelte van de tweede helft bleef Deetos domineren. De achterstand liep op naar 16-22. De hoop op een gunstige afloop ging geleidelijk vervliegen. Tot dat Fiks in het afgesproken spelritme kwam. Scherp verdedigen en meer strijd om de bal rond de korfzone. Er ontvouwde zich een totaal andere wedstrijd. Fiks benadrukte dat met vijf scores op rij (Jan Anholts en Mart Hortensius (ieder 2) en Dominic van Welzen). “De onzekerheid in de spelopbouw van de tegenstander groeide door de flow aan Fikszijde. Zeker nadat Hilde Warmerdam Fiks op 25-24 voorsprong zette. Ik had in die fase gekozen om Timo Dezentje in te brengen voor uitbreiding van de voorsprong. Helaas werd hij onvoldoende aangespeeld om zijn scorend vermogen tot uiting te brengen. Na 25-24 had Fiks meerdere aanvalsacties en dus alle gelegenheid de wedstrijd naar zich toe te trekken. Feit is dat een domme overtreding 7 seconden voor tijd tot een succesvolle strafworp leidde voor Deetos, maar ik stel nadrukkelijk dat we daarop niet de wedstrijd hebben verloren. Het had verdedigend beter gemoeten tegen deze tegenstander die gemiddeld het minste scoort van alle ploegen in deze klasse”, gaf Bas aan.

Uitslag: een kleine maar zure nederlaag van 25-26. Fiks rest een compliment voor de grote inzet om te trachten de wedstrijd vanuit een hopeloos lijkende situatie alsnog bijna ten goede te keren.

Scores: Mart Hortensius (6), Dominic van Welzen (5), Melissa Heijne en Jan Anholts (4), Ilse Hazekamp en Kevin Vreeken (ieder 2) en Hilde Warmerdam en Kelsey Heijne (1).